måndag 18 augusti 2008

Självtest för framgångsrika distansstudier

Framgång med distansstudier kräver att du är målinriktad, kan studera självständigt och är villig att lägga minst lika mycket tid som vid en kurs i ett klassrum. Fördelen med distansstudier är flexibiliteten. Du kan studera närhelst du vill, utan att behöva resa till en studieort. Samtidigt skapar du personliga relationer till andra deltagare genom telefonkonferenser och skriftväxling där andra sidor hos dig och andra kommer till tals, än om du sitter i ett klassrum. Nackdelen med distansstudier är det sociala sammanhanget, det rika utbytet av att se, dofta, höra och känna närvaron av andra människor. Ibland är det syftet med kursen, att träffa andra. Distansstudier erbjuder möten via tal och skrift, som kan vara minst lika personliga och givande. 

Redo för distansstudier? 
Svara på 5 frågor nedan. Efter frågorna kommer en nyckel för hur du räknar samman poängen och en fingervisning om dina förutsättningar att lyckas med distansstudier. 

1. Mitt behov att ta e-kursen "Recept för naturupplevelser" NU är: 
   a. Högt - Jag behöver den omedelbart för mitt jobb eller en annan viktig anledning.
   b. Måttligt - Jag kan ta kursen senare. 
   c. Lågt - Jag vill mest orientera mig om innehållet. 

2. Känslan av att vara del av en klass i ett fysiskt klassrum är:  
   a. Inte särskilt viktigt för mig. 
   b. Något viktigt för mig. 
   c. Väldigt viktigt för mig. 

3. Jag skulle klassificera mig själv som någon som: 
   a. Oftast får saker och ting gjorda i tid. 
   b. Behöver påminnas för att få saker och ting gjorda i tid. 
   c. Väntar med att göra saker till sista minuten. 

4. När jag ställs inför att använda teknologier som är nya för mig: 
   a. Ser jag fram emot att lära mig nya färdigheter. 
   b. Bävar jag inför tanken, men prövar ändå. 
   c. Försöker jag undvika det i det längsta. 

5. I ett klassrum är jag oftast: 
   a. Ledande - Jag lyssnar, bidrar och hjälper andra om det behövs. 
   b. Aktiv - Jag lyssnar, noterar, gör det som efterfrågas. 
   c. Passiv - Jag lyssnar inte mer än nödvändigt.  

Räkna poäng: Sätt 3 poäng för varje "a", 2 poäng för varje "b" och 1 poäng för varje "c". 

Om du får 11 poäng eller mer så passar distansstudier utmärkt för dig. Om du får mellan 7 och 10 poäng behöver du kanske se över ditt schema och studievanor för att bäst utnyttja distanskursens fördelar. Om får 6 poäng eller mindre så är distansstudier kanske inte det bästa alternativet för dig. 

Förklaring till frågor ovan: 
   1. (Mitt behov av att ta e-kursen NU) Tänk efter hur du motiverar ditt engagemang i e-kursen. Vem är din kund? Hur kan du använda dina nya kunskaper? 

   2. (Känslan av att vara del av en klass i ett fysiskt klassrum) En del föredrar självständigheten i att studera på distans, andra inte. Vad driver dig att studera vidare?

   3. (Jag skulle klassificera mig själv som någon som...) Distanskurser ger större svängrum att sätta sitt eget schema, men det kan kräva mer självdisciplin. När har du lättast att motivera dig själv att studera?

   4. (När jag ställs inför att använda teknologier som är nya för mig) Denna e-kurs använder en bloggsida för att presentera information och en länk till en sida för att lämna kommentarer. Utöver det sker diskussioner via en telefonkonferenssystem som du ringer till (lokaltaxa). 

   5. (I ett klassrum är jag oftast) Till skillnad från ett fysiskt klassrum erbjuder ett virtuellet eller digitalt klassrum fler möjligheter att själv styra sitt lärande. Men det kräver att deltagaren tar initiativ och för sitt inre lägger till det sociala sammanhang som dataskärmen stänger ute. 

Inga kommentarer: